Trends in typografie en fonts (lettertypen)

In de afgelopen jaren hebben wij zien veel huisstijlen en huisstijlvoorschriften zien wijzigen. Soms ten goede, soms ook juist niet. Typografie is een belangrijk onderdeel van de uitstraling van een huisstijl (en dús uw bedrijf). Zit het in de typografie niet lekker, dan kan dat de uitstraling en het gevoel dat een logo, beeldmerk of stationery oproept schaden.

Wat is typografie? Een lettertype of font font maakt integraal onderdeel uit van de huisstijl en dus ook de uitstraling van een onderneming. We noemen dit typografie. Het font is uiterst zorgvuldig gekozen bij de vormgeving, het logo, de uitingen, de doelgroep, de leesbaarheid en de sfeer die het bedrijf wil uitstralen.

We zien voorbeelden, waarbij rücksichtslos wordt gewisseld. Zonder enige kennis van typografie of grafische vormgeving. Vaak om zelfs (voor ons) hilarische maar droevige redenen, zoals “dit font vindt de webbouwer zo mooi”, of een overstap naar een “handig” font van bijvoorbeeld MS-Word (zoals de Calibri).

Geschikt – of niet geschikt?

Het is belangrijk om zich te realiseren, dat een font dat voor schermweergave niet per definitie (of: per definitie niet…) geschikt is om te gebruiken als huisstijlfont. Het is ontwikkeld voor een goede leesbaarheid op het scherm, maar “doet” het op papier vaak minder goed. En een font adopteren uit een tekstverwerkingspakket, gewoon “omdat het kan” is in onze grafische ogen een ondenkbare beslissing.

Typografie is een vak

…En gelukkig wordt dat nog steeds wel erkend, alhoewel hele volksstammen zichzelf graag profileren als “marketingspecialist” en zich vervolgens niet met marketing bezighouden, maar zich bemoeien met grafische vormgeving. Soms als een olifant in een porseleinkast…

Maar wil je het “goed” doen, realiseer je dan dat er kundige en professionele vormgevers of zelfs typografen zijn, die gespecialiseerd zijn in typografie. Specialisten, die trends, ontwikkelingen en voortschrijdende inzichten volgen.

Trends

Zo werd lange tijd de schreefloze letter als modern alternatief voor de vaak als “ouderwets” bestempelde schreefletter toegepast. De typische oer-schreefletter, de Times, wordt gezien als oubollig en niet van deze tijd, daarmee alle fonts die ook maar een klein schreefje bevatten meeslepend in deze teneur.

Inmiddels echter, zien we de schreefletter weer terugkomen, overigens evenals “handschriftletters”. Veelal wel typografisch toegepast, dus als onderdeel van de vormgeving.

Nog wat méér info? Een kort artikel over deze trends is hier te vinden.

Resumé

  • Een font maakt integraal onderdeel uit van een huisstijl

  • Ruil een font nooit zomaar in voor een ander font

  • Er zijn perfect leesbare fonts voor beeldschermweergave, die niet “werken” op papier. En er zijn fonts die fijn lezen in een boek, maar niet in een tijdschrift. Etc.

  • Typografie is een vak – een professional onderkent dat

  • Ook typografie is gevoelig voor trends

OPENINGSTIJDEN

Werkdagen 08:30 – 17:30
Zaterdag gesloten
Zondag gesloten

TELEFOONNUMMER

  +31(0) 413 25 32 25

ONS ADRES